Wanneer Asbestinventarisatie? Voorafgaand aan renovatie of sloop van zakelijk onroerend goed is het wettelijk verplicht om een asbestinventarisatie uit te laten voeren door een gecertificeerd bedrijf. Voor particulier onroerend goed is dit in de meeste gevallen ook verplicht. Er zijn enkele uitzonderingen voor partculieren en bedrijven (Asbestverwijderingsbesluit 2005).
Een andere reden om een asbestinventarisatie uit te voeren is om zekerheid te krijgen of de woon- of werkomgeving asbestveilig is.
Het doel van de asbestinventarisatie is om asbestverdachte (bouw)materialen te identificeren, een risicoanalyse te maken en dit te rapporteren. Meer over asbest ...
|
|
Hoe werkt AllFibers? AllFibers stemt de doelstellingen en onderzoeksmogelijkheden met de opdrachtgever af en brengt offerte uit.
Vervolgens start de uitvoering stapsgewijs: 1. Vooronderzoek (bouwtekeningen, archiefdiensten) 2. Opstellen asbestinventarisatieplan 3. Afstemmen planning met opdrachtgever 4. Aanmelding van de inventarisatie bij CI en LAVS 5. Uitvoering visuele inspectie, monstername(s) 6. Analyse materiaalmonsters door laboratorium 7. Opstellen risicoanalyses en rapportage 8. Rapportage aanbieden aan opdrachtgever 9. Rapportage invoeren in LAVS 10. Afsluitend gesprek met opdrachtgever Meer over AllFibers ...
|
|
Het onderzoeksgebied kan beperkt blijven tot een (kleine) deelruimte maar kan ook een heel pand/object omvatten. Het is belangrijk dat de opdrachtgever AllFibers informeert over de aanleiding van de asbestinventarisatie.
|
Het LAVS is een online systeem van de overheid dat asbesthoudende materialen administreert van huidige locatie tot aan de stortlocatie. Het gebruik van het Landelijk Asbest Volg Systeem (LAVS) is per 1 maart 2017 wettelijk verplicht voor ketenpartners in de asbestbranche. Meer info: Website LAVS |
|